Säkerhet...

Det finns dom som säger: "Mitt hem är min borg, min säkerhet".
Jag önskar jag kunde säga samma sak nu...
Men det går inte då en främmande människa tog ifrån mig den säkerheten.
Jag hade kommit hem från min mamma en stund tidigare och låg i soffan och tog det lugnt, när jag hörde en nyckel i låset.
En kompis som jag pratade med i telefonen då hörde hela händelseförloppet.
Jag går iallafall och kollar och undrade vem det kunde vara.
Jag har kvitterat ut tre nycklar hos min hyresvärd och det va dom nycklarna dom hade papper på, enligt dom skulle det inte finnas fler nyklar.
Jag har en nyckel, min mamma en och en kompis har en. Det blir tre nycklar eller hur?
Så det kunde ju inte vara min mamma som kom eftersom jag precis kommit hem från henne.
Det kunde inte heller vara min kompis då hon alltid hör av sig innan.
Så vad va det som hände?

När jag kommer fram till dörren så öppnas den, varav jag tar tag i handtaget från insidan.
Utanför står det en ung tjej med en nyckel i handen.
Jag säger då: "Det här är mitt hem."
Varav hon svarar: "Ja, jag vet och det här är din nyckel" och håller upp nyckeln.
Mitt i chocken så lyckas jag snappa åt mig nyckeln, dra igen dörren och låsa...

Efter försöker jag och min kompis, som jag hade i telefon hela tiden, förstå vad som faktiskt hänt.

Jag har bott här i två år, hur länge har den där människan haft nyckeln och hur många gånger har hon varit inne i MITT hem?

Idag när det ringde på dörren så kände jag hur jag började skaka som ett asplöv och fick hjärtklappning.
Som tur va så stod det en representant för socialdemokraterna utanför dörren med en ros i handen.
Men det tog mig över en timme att sluta skaka och lugna ner mig för att få hjärtat att slå normalt.

Ska jag behöva vara rädd när jag är hemma? Rädd för att någon ska ta sig in i vad som ska vara min säkerhet?
Ska jag behöva vara rädd när jag inte är hemma?
Jag vill inte behöva vara rädd... Men det är precis det jag är just nu...

Åsikter

Skriv dina åsikter här:

Namn:
Vill du att jag ska komma ihåg dig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0